La llei que fixa el preu del llibre a Espanya és la 10/2007 del 22 de juny del 2007, però els llibres tenen un preu fix des de l’any 1975. I no és una cosa exclusiva d’Espanya: països com Alemanya, França, Dinamarca, l’Argentina o el Japó també tenen preu fix. D’altres, com el Regne Unit o els Estats Units, prefereixen no tenir-ne.

La raó d’aquesta llei és que es considera que el llibre ha d’estar protegit i promocionat per part dels legisladors, i que per tant ha de ser una excepció dins del lliure comerç. D’aquesta manera, la competència dins del món del llibre és menys ferotge i tot plegat dóna lloc a l’existència de petites llibreries i editorials que multipliquen l’oferta i la varietat, cosa que juga a favor de la cultura. Sense el preu fix ningú no podria fer front als grans gegants i acabaríem llegint només best-sellers comprats als grans magatzems o per Internet. Els defensors del preu fix creiem que gràcies a aquesta llei s’ha establert una xarxa de petits actors que permeten l’existència de llibres de temàtiques més diverses i un comerç més especialitzat. La prova és que on no hi ha preu fix, com als països anglosaxons, la xarxa de petites llibreries està desapareixent.

Per tant, cal protegir aquest ecosistema tan fràgil parant atenció a les petites i mitjanes editorials i a l’extensa xarxa de llibreries que cobreixen el país més enllà dels grans grups. Perquè, quan només puguem comprar llibres al supermercat, qui et recomanarà allò que necessites? Qui t’atendrà i t’aconsellarà un llibre a la teva mida? I, sobretot, qui tindrà prestatges sencers de llibres que potser no són best-sellers però que no ens podem permetre que desapareguin?

I ELS DESCOMPTES?
La llei permet descomptes iguals o inferiors al 5%, ja sigui directament sobre el preu del llibre o mitjançant algun tipus d’estratègia de fidelització. Només hi ha una excepció: el dia de Sant Jordi, on el descompte pot arribar al 10%. Qui cregui que als grans magatzems o a les plataformes online trobarà els llibres més barats és que no s’ho ha mirat bé.

ELS LLIBRES SÓN CARS?
No. Tenint en compte les despeses que suposa fer un llibre, a nosaltres ens sembla que és un producte més aviat barat. O, com a mínim, que té un preu molt ajustat. Si tenim en compte que, a banda de l’autor, hi ha un munt de gent que fa feines imprescindibles perquè el text arribi a les teves mans (correcció, edició, il·lustració, maquetació, gestió editorial, impressió, transport, emmagatzematge, venda…) i que els marges són molt i molt petits, ens sembla un veritable miracle que puguis llegir un àlbum il·lustrat per uns 15€, una novel·la de les gruixudes per 20€ o un llibre de butxaca per menys de 10€.

Exercici 1: la propera vegada que compris un llibre calcula, segons el teu ritme de lectura i les pàgines que tingui, quants euros et costa l’hora de lectura. I compara-ho amb altres opcions: una entrada al cinema o al teatre, un gintònic, una paella marinera o un massatge tailandès. Pensa, a més, que el llibre el podràs rellegir tants cops com vulguis, podràs prestar-lo perquè algú altre el llegeixi sense cap sobrecost o podràs consultar-lo sempre que et vingui de gust. Prova de regurgitar la paella marinera per oferir-la a un amic, a veure què passa.

Exercici 2: Diumenge al matí. Entra a una llibreria, compra’t un llibre i, tot seguit, vés a una terrasseta a fer un vermut i a llegir-ne les primeres pàgines. Si hi ha patatetes i escopinyes, més o menys et costarà el mateix. Però aquesta vegada, a diferència de les anteriors, prova d’introduir-hi un canvi: a la llibreria, després de pagar el llibre, deixa propina; i al bar, quan passis per caixa, demana un descompte. A veure què passa.